Återberättande texter


Pedagogisk planering



Inledning
Vi kommer att repetera hur återberättande texter är uppbyggda och få kunskap om hur man bygger upp en återberättande text, i form av en tidningsartikel, med rubrik, ingress och brödtext.
Vi kommer också lära oss vilka språkliga drag som används i tidningsartiklar, som verb i preteritum, beskrivande verb och ämnesspecifika ord, samt hur man återger vad någon sagt genom direkt eller indirekt tal.
Vi ska även lära oss hur man skiljer på fakta och åsikt. Vi avslutar arbetsområdet med att på egen hand skriva varsin tidningsartikel.                                                                           
Syfte
-från LGR 11
 Du ska ges förutsättningar att utveckla din förmåga att:
·       formulera dig och kommunicera i tal och skrift,
·       anpassa språket efter olika syften, mottagare och sammanhang,
·       urskilja språkliga strukturer och följa språkliga normer, och
·       formulera dig och kommunicera i tal och skrift,
·       anpassa språket efter olika syften, mottagare och sammanhang,


Centralt innehåll
-          Från LGR 11
Undervisningen ska behandla följande innehåll:
Läsa och skriva Strategier för att skriva olika typer av texter med anpassning till deras typiska uppbyggnad och språkliga drag. Skapande av texter där ord, bild och ljud samspelar.
Läsa och skriva Språkets struktur med meningsbyggnad, huvudsatser, bisatser, stavningsregler, skiljetecken, ords böjningsformer och ordklasser. Textuppbyggnad med hjälp av sambandsord.
Berättande texter och sakprosatexter Beskrivande, förklarande, instruerande och argumenterande texter, till exempel faktatexter, arbetsbeskrivningar, reklam och insändare. Texternas innehåll, uppbyggnad och typiska språkliga drag.
Språkbruk Ord och begrepp som används för att uttrycka känslor, kunskaper och åsikter. Ords och begrepps nyanser och värdeladdning.
Språkbruk Skillnader i språkanvändning beroende på vem man skriver till och med vilket syfte, till exempel skillnaden mellan att skriva ett personligt sms och att skriva en faktatext.
Konkreta mål
(kunskapskraven står i matrisen)
Efter avslutat arbetsområde ska du kunna:
·       skriva inledningar och organisera innehållet i en text
·       använda rätt tempus, variera och bygga ut meningar.
·       bedöma din egen och andras texter.
·       berätta om de språkliga drag en återberättande text har.
·       skriva och organisera en återberättande text


Undervisning
På lektionerna kommer vi att:
·       titta på och läsa olika tidningsartiklar, para ihop rubrik och text eller bild och text osv.
·       arbeta gemensamt med modelltexter och lär oss känna igen en tidningsartikels innehåll, syfte och struktur.
·       arbeta med de språkliga drag som används för att skapa intresse, som slagfärdiga rubriker, sammanfattande ingresser, partiskhet/opartiskhet och direkt/indirekt tal.
·       planera och skriva på egen hand en text samt bedöma den tillsammans med lärare. 


Bedömning
Du kommer att få visa dina förmågor i en individuellt skriven text, som du tillsammans med mig sedan bedömer med hjälp av en checklista.
Du kan titta på punkterna under arbetets gång för att se vad som ska bedömas. 
·       Innehåll : Innehållet i min inledning svarar på frågorna vem, vad, var, när och varför?
·       Struktur: Jag följer strukturen för en återberättande text, med inledning, ett antal händelser och avslutning. Jag har delat in texten i stycken som följer en kronologisk ordning. Jag använder preteritum i hela texten. Jag använder ord som jag vet vad de betyder och jag använder dem på rätt sätt, i rätt form.
·       Språk:  jag använder stor bokstav och punkt korrekt. Jag skriver alla meningar med rätt ordföljd. I stort sett alla ord i min text är rättstavade.
·       Respons: Jag har gett respons på en kamrats text och jag har fått respons på min egen text.
·       Bearbetning: Jag har gjort förbättringar av min text utifrån den respons jag fått.

Elevinflytande
Är det något du saknar i planeringen som du vill att vi tar upp?
·        
·        
Utvärdering
Så här tycker jag att det har varit att arbeta med återberättande texter:
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------



Matris: Återberättande text

Elev:






På väg…
Godtagbara kunskaper
Högre nivå
Struktur

Rubrik Uppbyggnaden går att följa. Någon styckeindelning finns.
Rubrik Uppbyggnaden av texten fungerar väl. Texten blir lätt att följa. Texten delas in i stycken med olika områden.
Tidsord

Några stycke inleds med tidsord.
Meningarnas längd och ordföljd varieras. Skriver sammanhängande och varierat med hjälp av olika tidsord.
Stavning

Många ord stavas rätt. Det finns vissa återkommande stavfel. Stavningen stör inte förståelsen.
Det flesta ord stavas rätt. Stavningen stör inte förståelsen.
Verb

Viss tempusvariation förekommer. Ändelser i preteritum saknas ibland: träffa istället för träffade. Enkla verb med viss variation.
Samman tempus (preteritum) används i hela texten. Tempusändelse finns alltid med. Verben är beskrivande och tydliga och varierar.
Inledning

Har en inledning som svarar på några av frågorna vem, vad, var, när, varför?
Har en tydlig inledning som svarar på frågorna vem, vad, var, när, varför?
Språk

Använder ett inte helt vardagligt språk.
Har inte enbart enklare ord, utan väljer ord som gör texten mer avancerad.
Händelser

Har med enstaka händelser som delvis står i kronologisk ordning.
Har med flera händelser och alla står i kronologisk ordning, Innehållet är varierat och ger god information om vad som hänt.
Sammanfattning

Har med en avslutning som försöker sammanfatta texten.
Har med en klar avslutning som tydligt sammanfattar texten.




Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen