Återberättande texter
Pedagogisk
planering
Inledning
|
Vi
kommer att repetera hur återberättande texter är uppbyggda och få kunskap om
hur man bygger upp en återberättande text, i form av en tidningsartikel, med
rubrik, ingress och brödtext.
Vi
kommer också lära oss vilka språkliga drag som används i tidningsartiklar,
som verb i preteritum, beskrivande verb och ämnesspecifika ord, samt hur man
återger vad någon sagt genom direkt eller indirekt tal.
Vi
ska även lära oss hur man skiljer på fakta och åsikt. Vi avslutar
arbetsområdet med att på egen hand skriva varsin tidningsartikel.
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Syfte
-från
LGR 11
|
Du ska ges
förutsättningar att utveckla din förmåga att:
· formulera dig och
kommunicera i tal och skrift,
· anpassa språket efter olika
syften, mottagare och sammanhang,
· urskilja språkliga
strukturer och följa språkliga normer, och
· formulera dig och
kommunicera i tal och skrift,
· anpassa språket efter olika
syften, mottagare och sammanhang,
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Centralt innehåll
-
Från LGR 11
|
Undervisningen ska behandla
följande innehåll:
Läsa och skriva Strategier för att skriva
olika typer av texter med anpassning till deras typiska uppbyggnad och
språkliga drag. Skapande av texter där ord, bild och ljud samspelar.
Läsa och skriva Språkets struktur med
meningsbyggnad, huvudsatser, bisatser, stavningsregler, skiljetecken, ords
böjningsformer och ordklasser. Textuppbyggnad med hjälp av sambandsord.
Berättande texter och
sakprosatexter Beskrivande, förklarande, instruerande och argumenterande texter, till
exempel faktatexter, arbetsbeskrivningar, reklam och insändare. Texternas
innehåll, uppbyggnad och typiska språkliga drag.
Språkbruk Ord och begrepp som används
för att uttrycka känslor, kunskaper och åsikter. Ords och begrepps nyanser
och värdeladdning.
Språkbruk Skillnader i
språkanvändning beroende på vem man skriver till och med vilket syfte, till
exempel skillnaden mellan att skriva ett personligt sms och att skriva en
faktatext.
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Konkreta mål
(kunskapskraven står
i matrisen)
|
Efter avslutat arbetsområde ska du kunna:
· skriva inledningar och
organisera innehållet i en text
· använda rätt tempus, variera
och bygga ut meningar.
· bedöma din egen och andras
texter.
· berätta om de språkliga drag
en återberättande text har.
· skriva och organisera en
återberättande text
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Undervisning
|
På lektionerna kommer vi att:
· titta på och läsa olika
tidningsartiklar, para ihop rubrik och text eller bild och text osv.
· arbeta gemensamt med
modelltexter och lär oss känna igen en tidningsartikels innehåll, syfte och
struktur.
· arbeta med de språkliga drag
som används för att skapa intresse, som slagfärdiga rubriker, sammanfattande
ingresser, partiskhet/opartiskhet och direkt/indirekt tal.
· planera och skriva på egen
hand en text samt bedöma den tillsammans med lärare.
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Bedömning
|
Du kommer att få visa dina
förmågor i en individuellt skriven text, som du tillsammans med
mig sedan bedömer med hjälp av en checklista.
Du kan titta på punkterna under
arbetets gång för att se vad som ska bedömas.
· Innehåll : Innehållet i min inledning
svarar på frågorna vem, vad, var, när och varför?
· Struktur: Jag följer strukturen
för en återberättande text, med inledning, ett antal händelser och
avslutning. Jag har delat in texten i stycken som följer en kronologisk
ordning. Jag använder preteritum i hela texten. Jag använder ord som jag vet
vad de betyder och jag använder dem på rätt sätt, i rätt form.
· Språk: jag använder stor
bokstav och punkt korrekt. Jag skriver alla meningar med rätt ordföljd. I
stort sett alla ord i min text är rättstavade.
· Respons: Jag har gett respons
på en kamrats text och jag har fått respons på min egen text.
· Bearbetning: Jag har gjort
förbättringar av min text utifrån den respons jag fått.
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Elevinflytande
|
Är det något du saknar i planeringen som du vill att vi
tar upp?
·
·
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Utvärdering
|
Så här tycker jag att det har varit att arbeta med
återberättande texter:
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Matris: Återberättande text
Elev:
|
Kommentarer
Skicka en kommentar