Fabler

I fablernas värld- berättande texter

Inledning


Under fyra veckors tid ska vi jobba med fabler. Fabler är en berättande text som har syftet att roa läsaren och förmedla kunskap. Det specifika i en fabel är att det handlar om djur som pratar och som avslutas med en sensmoral. Man använder sig även av djurens olika egenskaper som t.ex. stark som en björn.
Vi ska nu lära oss hur en fabel är uppbyggd och vilka språkliga drag man använder för att så småningom kunna skriva en alldeles egen fabel.

Syfte
-LGR 11
Eleven ska ges förutsättningar att utveckla sin förmåga att:
·       Formulera sig och kommunicera i tal och skrift,
·       Läsa och analysera skönlitteratur och andra texter för olika syften,
·       Anpassa språket efter olika syften, mottagare och sammanhang,
·       Urskilja språkliga strukturer och följa språkliga normer,
·       Söka information från olika källor och värdera dessa.
Centralt innehåll
-LGR 11
Undervisningen ska behandla följande innehåll:
·       Lässtrategier för att förstå och tolka texter från olika medier samt för att urskilja texters budskap, både de uttalade och sådant som står mellan raderna.
·       Strategier för att skriva olika typer av texter med anpassning till deras typiska uppbyggnad och språkliga drag. Skapande av texter där ord, bild och ljud samspelar.
·       Olika sätt att bearbeta egna texter till innehåll och form. Hur man ger och tar emot respons på texter.
·       Berättande texters budskap, språkliga drag och typiska uppbyggnad med parallellhandling och tillbakablickar, miljö- och personbeskrivningar samt dialoger.
·       Ord och begrepp som används för att uttrycka känslor, kunskaper och åsikter. Ords och begrepps nyanser och värdeladdning.
Mål/ kunskapskrav
-LGR 11
Efter avslutat arbetsområde ska eleven kunna:
·       läsa skönlitteratur och sakprosa genom att använda lässtrategier,
·       Tolka och föra underbyggda resonemang om tydligt framträdande budskap i olika verk samt beskriva sin upplevelse av läsningen,
·       Skriva olika slags texter med innehåll, struktur och språklig variation.
·       Kombinera text med olika estetiska uttryck och med det kan eleven förstärka och levandegöra sina texters budskap.
·       Ge omdöme om texters innehåll och utifrån respons bearbeta texter mot ökad tydlighet och kvalitet.
Konkreta mål
Eleven ska:
·       Förstå syftet med fabler och få kunskap om hur dessa är strukturerade och organiserade,
·       Känna till språkliga drag och grammatiska konstruktioner som förekommer i fabler, som t.ex. beskrivande språk, dialoger och tidsord,
·       Öva på och använda det de lärt sig om fabler för att förbereda det egna skrivandet och slutligen självständigt kunna planera och skriva egna fabler.
Undervisningen
På lektionerna kommer vi att:
-          arbeta utifrån boken ZickZack med att läsa texter och göra övningar, både enskilt, i par samt i grupp.
-          Titta på tv-serier om fabler och analysera dessa.
-          Göra en serie utifrån en fabel.
-          Skriva egna fabler
-          Göra kompisbedömning på varandras texter.
Bedömning
Bedömning sker löpande under arbetets gång (formativt). Din egna skriftliga fabel kommer att bedömas utifrån matrisen (summativt).

Elevinflytande
Är det något i planeringen som du saknar/ som du vill att vi ska arbeta med?
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Utvärdering
Så här tycker jag att det har varit att arbeta med fabler:
·        
·        
·        



Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen