Beskrivande text

Pedagogisk planering- Beskrivande text

Inledning
Under ett par veckors tid ska vi lära oss om hur man skriver beskrivande text.
Vi kommer att läsa om olika djur och titta på hur texten är uppbyggd.

Syfte

 Under arbetsområdet ska eleverna …
• förstå syftet med en beskrivande text
• lära sig hur man skriver en beskrivande text och delar in den i olika stycken
• lära sig använda rätt tempus samt beskrivande ord och sätta ut kommatecken vid uppräkningar
• tillsammans med klassen/gruppen beskriva hur ett lodjur ser ut och organisera en text om
vargen i stycken
• på egen hand kunna samla fakta, planera och skriva en beskrivande text om ett djur som de
själva har valt.
Undervisning
På lektionerna kommer vi att:
·       Läsa om olika djur både på nätet och i böcker,

·       arbeta gemensamt med modelltexter och lära oss känna igen en beskrivande text och hur den är indelad i stycken med olika innehåll.
  • arbeta med de språkliga drag som används i en beskrivande text, som verb i presens, beskrivande verb, adjektiv och kommatering vid uppräkning.

  • lyssna på en text om hur lodjuret ser ut, skriva stödord och formulera i par en text. Därefter organisera fakta om vargen under olika rubriker.
:
  • planera och skriva på egen hand en beskrivande text om ett valfritt djur och bedöma den tillsammans med din lärare.
Bedömning
Vi bedömer din förmåga att …
• förstå syftet med en beskrivande text
• kunna hålla sig till ämnet och ge information på ett fungerande sätt
• kunna skriva med en fungerande struktur, med innehållet uppdelat i stycken
• kunna använda de språkliga drag som är typiska för en beskrivande text
Elevinflytande
Är det något du saknar i planeringen som du vill att vi tar upp?
·        
·        
Utvärdering
Så här tycker jag att det har varit att arbeta med beskrivande texter:
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen