Instruerande text

Instruerande text


Inledning


Instruerande texter skrivs för ge tydliga och enkla instruktioner. Till exempel när du ska koppla in en dator, följa ett recept eller spela ett spel. Det är viktigt att instruerande texter är enkla att följa, annars blir det lätt fel.
Beräknad tidsåtgång: 4 veckor


Syfte
-LGR 11
Eleven ska ges förutsättningar att utveckla sin förmåga att:
·       formulera sig och kommunicera i tal och skrift,
·       anpassa språket efter olika syften, mottagare och sammanhang,
·       urskilja språkliga strukturer och följa språkliga normer.

Centralt innehåll
-LGR 11
Undervisningen ska behandla följande innehåll:
·       Strategier för att skriva olika typer av texter med anpassning till deras typiska uppbyggnad och språkliga drag. Skapande av texter där ord, bild och ljud samspelar.
Olika sätt att bearbeta egna texter till innehåll och form. Hur man ger och tar emot respons på texter.
Handstil samt att skriva, disponera och redigera texter för hand och med hjälp av dator.
Språkets struktur med meningsbyggnad, huvudsatser, bisatser, stavningsregler, skiljetecken, ords böjningsformer och ordklasser. Textuppbyggnad med hjälp av sambandsord.
Berättande texters budskap, språkliga drag och typiska uppbyggnad med parallellhandling och tillbakablickar, miljö- och personbeskrivningar samt dialoger.
Ord och begrepp som används för att uttrycka känslor, kunskaper och åsikter. Ords och begrepps nyanser och värdeladdning.
Skillnader i språkanvändning beroende på vem man skriver till och med vilket syfte, till exempel skillnaden mellan att skriva ett personligt sms och att skriva en faktatext.



Konkreta mål
Du ska:

1. förstå syftet/meningen med en instruerande text .

2. lära dig hur en instruerande text är uppbyggd med en lista på det som behövs och tydliga steg i arbetsgången.

3. lära dig det språk, ord och begrepp som är typiskt för texttypen samt hur du använder dessa för att skapa en instruerande text

4. öva på det du lärt dig (se ovan steg) i klassen samt tillsammans i klassen/gruppen skriva en instruerande text.

5. med hjälp av text och bild på egen hand kunna planera och skriva en instruerande text.
Undervisningen
På lektionerna kommer vi att:
-          Du kommer att få titta på och läsa olika instruktioner så du lär dig känna igen en instruerande texts syfte och struktur

Steg 1: Klassen/gruppen gemensamt med modelltexter så du lär dig känna igen en instruerande texts syfte och struktur.

Steg 2: Du kommer att i grupp få arbeta med de språk, ord och begrepp, som är typiska för instruerande texter så att de blir lätta att följa, som beskrivande verb, måttangivelser, verb i imperativ och korta tydliga instruktioner.

Steg 3: Klassen/gruppen skriver tillsammans en instruktion. Du övar på det du tidigare lärt dig i steg 1-2. när du tillsammans i en grupp skriver en instruerande text.

Steg 4: Du kommer att på egen hand få skriva en instruerande text om ex. ett recept, regler i någon idrott där du visar den kunskap du lärt dig i steg 1-3. Texten ska bearbetas och redovisas.

Slutligen bedömer du din instruerande text med din lärare. I bedömningen formuleras nya mål
Bedömning
Dessa förmågor kommer att bedömas:
Förmågan att:
- förstå syftet med en instruerande text
- kunna skriva en instruktion med ett tydlig innehåll anpassat till syftet.
- kunna använda strukturen för en instruerande text.
- kunna använda de språkliga drag, ord och begrepp, som är typiska för en instruerande text.

Ditt arbete bedöms löpande under arbetets gång samt genom den individuella instruerande texten du skriver i slutet av arbetsområdet.
Elevinflytande
Är det något i planeringen som du saknar/ som du vill att vi ska arbeta med?
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Utvärdering
Så här tycker jag att det har varit att arbeta med instruerande text:
·        
·        
·        

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen