Instruerande text
Instruerande text
Inledning
|
Instruerande texter skrivs för ge tydliga och enkla instruktioner. Till
exempel när du ska koppla in en dator, följa ett recept eller spela ett spel.
Det är viktigt att instruerande texter är enkla att följa, annars blir det
lätt fel.
Beräknad tidsåtgång: 4 veckor
|
Syfte
-LGR 11
|
Eleven
ska ges förutsättningar att utveckla sin förmåga att:
· formulera sig och
kommunicera i tal och skrift,
· anpassa språket
efter olika syften, mottagare och sammanhang,
· urskilja språkliga
strukturer och följa språkliga normer.
|
Centralt innehåll
-LGR 11
|
Undervisningen
ska behandla följande innehåll:
· Strategier för att
skriva olika typer av texter med anpassning till deras typiska uppbyggnad och
språkliga drag. Skapande av texter där ord, bild och ljud samspelar.
Olika sätt att
bearbeta egna texter till innehåll och form. Hur man ger och tar emot respons
på texter.
Handstil samt att
skriva, disponera och redigera texter för hand och med hjälp av dator.
Språkets struktur
med meningsbyggnad, huvudsatser, bisatser, stavningsregler, skiljetecken,
ords böjningsformer och ordklasser. Textuppbyggnad med hjälp av sambandsord.
Berättande texters
budskap, språkliga drag och typiska uppbyggnad med parallellhandling och
tillbakablickar, miljö- och personbeskrivningar samt dialoger.
Ord och begrepp som
används för att uttrycka känslor, kunskaper och åsikter. Ords och begrepps
nyanser och värdeladdning.
Skillnader i
språkanvändning beroende på vem man skriver till och med vilket syfte, till
exempel skillnaden mellan att skriva ett personligt sms och att skriva en
faktatext.
|
|
|
Konkreta mål
|
Du
ska:
1. förstå syftet/meningen med en instruerande text . 2. lära dig hur en instruerande text är uppbyggd med en lista på det som behövs och tydliga steg i arbetsgången. 3. lära dig det språk, ord och begrepp som är typiskt för texttypen samt hur du använder dessa för att skapa en instruerande text 4. öva på det du lärt dig (se ovan steg) i klassen samt tillsammans i klassen/gruppen skriva en instruerande text. 5. med hjälp av text och bild på egen hand kunna planera och skriva en instruerande text. |
Undervisningen
|
På
lektionerna kommer vi att:
-
Du kommer att få titta på och läsa
olika instruktioner så du lär dig känna igen en instruerande texts syfte och
struktur
Steg 1: Klassen/gruppen gemensamt med modelltexter så du lär dig känna igen en instruerande texts syfte och struktur. Steg 2: Du kommer att i grupp få arbeta med de språk, ord och begrepp, som är typiska för instruerande texter så att de blir lätta att följa, som beskrivande verb, måttangivelser, verb i imperativ och korta tydliga instruktioner. Steg 3: Klassen/gruppen skriver tillsammans en instruktion. Du övar på det du tidigare lärt dig i steg 1-2. när du tillsammans i en grupp skriver en instruerande text. Steg 4: Du kommer att på egen hand få skriva en instruerande text om ex. ett recept, regler i någon idrott där du visar den kunskap du lärt dig i steg 1-3. Texten ska bearbetas och redovisas. Slutligen bedömer du din instruerande text med din lärare. I bedömningen formuleras nya mål |
Bedömning
|
Dessa förmågor kommer att bedömas:
Förmågan att:
- förstå syftet med en instruerande text - kunna skriva en instruktion med ett tydlig innehåll anpassat till syftet. - kunna använda strukturen för en instruerande text. - kunna använda de språkliga drag, ord och begrepp, som är typiska för en instruerande text. Ditt arbete bedöms löpande under arbetets gång samt genom den individuella instruerande texten du skriver i slutet av arbetsområdet. |
Elevinflytande
|
Är
det något i planeringen som du saknar/ som du vill att vi ska arbeta med?
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
|
Utvärdering
|
Så
här tycker jag att det har varit att arbeta med instruerande text:
·
·
·
|
Kommentarer
Skicka en kommentar