Fabler
I fablernas värld- berättande texter
Inledning
|
Under fyra veckors tid ska vi jobba
med fabler. Fabler är en berättande text som har syftet att roa läsaren och
förmedla kunskap. Det specifika i en fabel är att det handlar om djur som
pratar och som avslutas med en sensmoral. Man använder sig även av djurens
olika egenskaper som t.ex. stark som en björn.
Vi ska nu lära oss hur en fabel är
uppbyggd och vilka språkliga drag man använder för att så småningom kunna
skriva en alldeles egen fabel.
|
Syfte
-LGR 11
|
Eleven
ska ges förutsättningar att utveckla sin förmåga att:
·
Formulera sig
och kommunicera i tal och skrift,
·
Läsa och
analysera skönlitteratur och andra texter för olika syften,
·
Anpassa språket
efter olika syften, mottagare och sammanhang,
·
Urskilja
språkliga strukturer och följa språkliga normer,
·
Söka
information från olika källor och värdera dessa.
|
Centralt innehåll
-LGR 11
|
Undervisningen
ska behandla följande innehåll:
·
Lässtrategier
för att förstå och tolka texter från olika medier samt för att urskilja
texters budskap, både de uttalade och sådant som står mellan raderna.
·
Strategier för
att skriva olika typer av texter med anpassning till deras typiska uppbyggnad
och språkliga drag. Skapande av texter där ord, bild och ljud samspelar.
·
Olika sätt att
bearbeta egna texter till innehåll och form. Hur man ger och tar emot respons
på texter.
·
Berättande
texters budskap, språkliga drag och typiska uppbyggnad med parallellhandling
och tillbakablickar, miljö- och personbeskrivningar samt dialoger.
·
Ord och begrepp
som används för att uttrycka känslor, kunskaper och åsikter. Ords och
begrepps nyanser och värdeladdning.
|
Mål/ kunskapskrav
-LGR 11
|
Efter
avslutat arbetsområde ska eleven kunna:
·
läsa
skönlitteratur och sakprosa genom att använda lässtrategier,
·
Tolka och föra
underbyggda resonemang om tydligt framträdande budskap i olika verk samt
beskriva sin upplevelse av läsningen,
·
Skriva olika
slags texter med innehåll, struktur och språklig variation.
·
Kombinera text
med olika estetiska uttryck och med det kan eleven förstärka och levandegöra
sina texters budskap.
·
Ge omdöme om
texters innehåll och utifrån respons bearbeta texter mot ökad tydlighet och
kvalitet.
|
Konkreta mål
|
Eleven
ska:
·
Förstå syftet
med fabler och få kunskap om hur dessa är strukturerade och organiserade,
·
Känna till
språkliga drag och grammatiska konstruktioner som förekommer i fabler, som
t.ex. beskrivande språk, dialoger och tidsord,
·
Öva på och
använda det de lärt sig om fabler för att förbereda det egna skrivandet och
slutligen självständigt kunna planera och skriva egna fabler.
|
Undervisningen
|
På
lektionerna kommer vi att:
-
arbeta utifrån
boken ZickZack med att läsa texter och göra övningar, både enskilt, i par
samt i grupp.
-
Titta på tv-serier
om fabler och analysera dessa.
-
Göra en serie
utifrån en fabel.
-
Skriva egna
fabler
-
Göra
kompisbedömning på varandras texter.
|
Bedömning
|
Bedömning sker löpande under arbetets
gång (formativt). Din egna skriftliga fabel kommer att bedömas utifrån
matrisen (summativt).
|
Elevinflytande
|
Är
det något i planeringen som du saknar/ som du vill att vi ska arbeta med?
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
|
Utvärdering
|
Så
här tycker jag att det har varit att arbeta med fabler:
·
·
·
|
Kommentarer
Skicka en kommentar